مشاوره شغلی

مشاوره شغلی ، همچنین به عنوان راهنمای شغلی شناخته می شود ، مشاوره ای است که برای کمک به انتخاب ، تغییر یا ترک شغل طراحی شده است و در هر مرحله از زندگی در دسترس است. شغل یک فرد اغلب یکی از مهمترین جنبه های بزرگسالی است و شروع یک کار جدید ، چه برای اولین بار ، یا برای بار دوم یا هر زمان پس از آن ، می تواند یک رویداد استرس زا باشد ، به ویژه هنگامی که مشکلات اقتصادی مانند رکود اقتصادی عامل. یک مشاور شغلی می تواند با طرح و بحث در مورد گزینه های بالقوه شغلی فرد به شما کمک کند.
 
مشاوره شغلی چیست؟
اکثر مردم یک سوم زندگی خود را در محل کار خود سپری می کنند ، اما آمار نشان داده که فقط 52.3٪ از مردم اظهار رضایت از شغل خود را دارند. استرس شغلی ممکن است منجر به اضطراب یا افسردگی شود ، بنابراین یافتن یک شغل مناسب برای سلامتی ذهنی مهم تلقی می شود. هنگام انتخاب مناسب ترین شغل یا یافتن شغل جدید در صورت عدم رضایت و ناامیدی ، خدمات مشاور شغلی می تواند مفید باشد. یک مشاور شغلی می تواند یک درمانگر ، مربی زندگی یا یک داوطلب از دنیای تجارت باشد اما به طور کلی آموزش می یابد تا منابع اطلاعات شغلی را ارائه دهد ، در مورد توسعه شغلی بحث کند ، و ارزیابی و ارزیابی استعداد و توانایی را تفسیر کند. دانش آموزان ممکن است قبل از اقدام به کالج و سپس دوباره در کالج قبل از انتخاب یا تغییر رشته ، به یک مشاور راهنمایی مراجعه کنند ، اما مشاوره کسب و کار می تواند به هر کسی که می خواهد شغل خود را تغییر دهد، به طور کلی کار را ترک کند ، یا راه هایی را برای رضایت بیشتر از یک جریان جستجو کند. 
 
انتخاب شغل
انتخاب شغل یک کار مهم است ، اما ممکن است یک کار دشوار نیز باشد. ممکن است تصمیم گیری در مورد مناسب ترین نوع شغل آسان نباشد و از آنجا که مشاوره شغلی به افراد کمک می کند مهارت ها ، نیازها و خواسته های خود را ارزیابی کنند تا شغلی مناسب خود پیدا کنند ، این نوع مشاوره محسوب می شود گام مهمی که باید قبل از تصمیم گیری در مورد شغل دائمی بردارید. تحقیق در مورد طیف گسترده ای از مشاغل بالقوه ممکن است طاقت فرسا باشد ، و اطلاعات در مورد مجموعه مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز برای یک موقعیت خاص ممکن است متناقض باشد یا یافتن آن دشوار باشد. یک مشاور شغلی اغلب قادر به ارائه اطلاعات ارزشمند در این زمینه ها و مناطق دیگر است.
 
برخی از سوالات زیر ممکن است برای کاهش تمرکز فرد هنگام در نظر گرفتن تغییر شغل مفید باشد:
 
- از چه کاری لذت می برم؟
- چه نوع فعالیت هایی برای من سرگرم کننده و برآورده کننده است؟
- من در چه کاری مهارت دارم؟
- مجموعه مهارت من چیست؟
- چه مدرکی مانند مدرک تحصیلی یا تجربه دارم؟
- چه مقدار پول لازم دارم تا احساس رضایت کنم؟
- چه مشاغلی در مکان (مکان هایی) که می خواهم زندگی کنم وجود دارد؟
- آیا می خواهم سفر کنم؟
- ارزشهای من چیست؟
- آیا برای من مهم است که به دیگران خدمت کنم؟
- آیا من به دنبال کار بسیار چالش برانگیز یا کار نسبتاً آسان هستم؟
- آیا من حاضر هستم آنچه دیگران بدون سوال به من می گویند را انجام دهم یا ترجیح می دهم بیشتر تصمیمات را خودم بگیرم؟
- تا چه درجه ای به ثبات و امنیت نیاز دارم؟
 
مشاوره شغلی چگونه می تواند کمک کند 
در یک جلسه مشاوره شغلی ، مشاور به فرد کمک می کند مهارت ها و نقاط قوت را کشف کند ، سطح تحصیلات را در نظر بگیرد و در مورد ادامه تحصیل مشاوره دهد و علایق و نوع شخصیت را تعیین کند. همچنین مشاوران می توانند آزمون ضریب هوشی یا استعداد را انجام دهند. همچنین مشخص شده است که شاخص نوع مایرز-بریگز در کمک به افراد در تعیین مشاغل احتمالی براساس ویژگی های شخصیتی مفید است.
 
برخی از موضوعات بالقوه بحث در مشاوره شغلی:
- مهارت ها یا استعدادهای خاص. در کدام شغل ممکن است مفید باشد؟
- تعهد آموزشی مورد نیاز مشاغل مختلف.
- درآمد بالقوه مشاغل مختلف.
- محیط کار روزانه برخی از افراد از کار در یک دفتر لذت می برند ، در حالی که دیگران ممکن است در یک محیط سریع و بیرون از خانه موفق تر شوند.
- فرصت های تغییر یا پیشرفت در یک شغل خاص. برخی از مشاغل انعطاف پذیرتر از سایر مشاغل هستند. به عنوان مثال وکلا و پزشکان ممکن است کانون توجه خود را تغییر دهند یا حوزه تخصصی خود را تغییر دهند اما به طور کلی وکیل و پزشک باقی می مانند. سایر مشاغل یا مسیرهای آموزشی امکان تحرک بین موقعیت های موجود در یک زمینه خاص را بیشتر فراهم می کنند.
- مهارت ها یا تحصیلات لازم برای یک شغل مورد نظر.
 
برخی از مشاوران همچنین ممکن است بتوانند در مورد چگونگی بهبود موقعیت خود در شغلی مشاوره دهند که در بیشتر موارد ، لذت بخش است. به عنوان مثال ، روش های احتمالی برای کسب ارتقا یا بهترین روش ها برای مذاکره در مورد تعدیل حقوق می تواند مورد بحث قرار گیرد.
 
به عنوان مثال:
روش درمانی برای کنار آمدن با استرس ناشی از بازگشت به تحصیل هنگام کار تمام وقت: برای مثال شخصی، از حرفه فعلی خود ناراضی است اما مطمئن نیست که چگونه می تواند تغییر ایجاد کند. او دوست دارد شغلی با استرس کمتر که بتواند بیشتر به مردم کمک کند ، اما بیشتر شغل هایی که فکر می کند از آن لذت می برد به تحصیلات بیشتری نیاز دارند و توانایی پرداختن به کار را ندارد. 45 ساعت کار در هفته هنگام ادامه تحصیل به نظر می رسد استرس زا باشد و او را بترساند بنابراین باید با یک مشاور یا درمانگر ملاقات کرد. پس از یک جلسه بررسی اهداف و میزان استرس فعلی فرد، برای شخص مشخص میگردد که نمی تواند مدت زمان بیشتری در شغل فعلی خود بماند و متوجه می شود که با وجود مشکلات احتمالی ، برای تغییر شغل نیاز به ادامه تحصیل دارد. مشاور  کمک می کند منابع خود را از جمله منابع کمک مالی و همچنین روش هایی برای کنترل استرس شناسایی کند ، به این ترتیب شخص می تواند راه های موفقیت آمیز کار را هنگام ادامه تحصیل در شب کشف کند. مشاور همچنین به نقاط قوت فرد اشاره می کند : توانایی چند وظیفه ای ، ساعت های طولانی کار کردن ، انجام تحقیقات گسترده ، و انجام پروژه های دشوار به تنهایی. این موارد فرد را امیدوار میسازد  و اطمینان می بخشد که وی در حین کار می تواند تحصیل خود را نیز به پایان برساند.